Totul despre ceasurile automatice

De ce a revenit in forta fascinatia pentru ceasurile mecanice cu mecanism automat sau manual?

Pentru ca, in ciuda entuziasmului cauzat de aparitia ceasurilor cu mecanism electronic, un ceas mecanic este o bucata de traditie si istorie purtata la mana. Nimic nu se poate compara cu senzatia ca porti la mana rezultatul studiilor intreprinse de-a lungul mai multor secole. In plus, designul ceasurilor mecanice poate fi identic cu cel al ceasurilor dotate cu mecanism quartz.  In cele ce urmeaza voi descrie in amanunt acest mecanism.

Mecanismul de baza al unui ceas mecanic cu mecanism manual este urmatorul:

Nu te grabi sa inchizi pagina 🙂 Chiar daca pare complicat, te asigur ca nu este.  Schema de mai sus poate fi explicata simplist in cateva cuvinte. De la 1 la 6, explicatia simpla este urmatoarea: tamburul care se invarteste manual (cand ceasul este intors) intinde banda metalica elastica (arcul) ceea ce are ca rezultat obtinerea de energie potentiala care este transformata treptat in energie cinetica (de miscare), ceea ce face ca angrenajul 2 sa se invarta.

Angrenajul 2 este echilibrat astfel incat roata a 3-a sa primeasca doar un o anume cantitate de energie, ceea ce rezulta intr-un anume numar de rotatii. Daca s-ar invarti haotic, am avea un avion in miniatura, nu un ceas 🙂

„Miracolul” se produce la imbinarea intre roata 3 si angrenajul 4, unde miscarea de rotatie este transformata intr-o miscare de tip tic-tac. In mod natural, rotatia rotii 3 ar duce la rotatia rotii 4, dar roata 4 este dotata la randul ei cu o banda metalica elasica (arc) care contrabalanseaza miscarea de rotatie imprimata de catre roata 3, ca atare rezulta un balans fin. Cand arcul cu care este dotat roata 4 este destins, miscarea este de tip „tic”, ceea ce produce o tensionare a arcului rotii 4. In acest moment, roata 4 produce mai multa energie decat roata 3, iar rezultanta va fi de tip „tac”, arcul rotii 4 se detensioneaza si ciclul se reia.

Angrenajele 5 si 6 au rolul de a indica ora, minutul si secunda.

Acum sper ca este mai clar cata precizie si echilibru rezida intr-un astfel de ceas. Daca banda metalica este tensionata cu o zecime de Newton mai mult decat trebuie, totul o ia razna, la fel si daca o rotita este cu o zecime de milimetru mai mica sau mai mare. Precizia necesara este uimitoare, personal nu am idee cum lucrau ceasornicarii din secolele 14-18.

O descriere vizuala se poate gasi aici:

Asa functioneaza ceasul mecanic cu mecanism manual.

Dar ceasornicarii au mers mai departe. Au inteles ca este destul de incomod ca ceasul sa fie intors zilnic, asa ca au dezvoltat un mecanism de tensionare automata a arcului folosind miscarea naturala a mainii. Dar miscarea mainii este haotica, in timp ce arcul poate fi tensionat doar intr-o anume directie. Raspunsul consta intr-un mecanism care se activeaza doar cand miscarea mainii are loc in directia corecta, ignorand celelalte miscari. Pe scurt, mecanismul consta in deplasarea unei greutati in jurul propriului ax, deplasare care tensioneaza arcul.

Cel mai cunoscut mecanism este tourbillon, un mecanism integrat in ceasurile Hublot. Puteti urmari aici explicatiile celor de la Hublot:

Acum intelegeti de ce ceasurile mecanice (mai ales cele cu mecnaism automat) sunt mai grele 🙂

Intrebarea fireasca ar fi: daca nu port ceasul, nu mai exista miscare, ca atare nu se opreste? Raspunsul este da, se opreste, si trebuie intors si el pentru a-l reporni, dar fara a scoate tamburul? Pur si simplu il intoarceti de 20-30 de ori si ..viola, a pornit. Dar repet, fara sa scoateti tamburul, il intoarceti asa cum este. Majoritatea au impresia ca daca scutura ceasul de cateva ori mecanismul isi face treaba si porneste. Teoretic asa e, practic impulsul primit este atat de mic incat nu conteaza, va sta iarasi.

In speranta ca v-am fost de folos, astept intrebari si comentarii 🙂

 

Lasă un răspuns